Tartalomjegyzék
A napló közvetlen linkje http://teveclub.hu/naplo/
|
2005. június 24.
Mindenkit lepipálnak teherhordásban a nepáliak 2005. június 19. Richárd Balázs
A nepáli hordárok a világ leghatékonyabb teherhordói, a Himalája jégmezőin több mint 5000 méteres tengerszint feletti magasságokban gyalogolva saját testsúlyukkal azonos terhet mozgatnak meg. Sokkal hatékonyabbak, mint a hasonló súllyal megpakolt hátizsákokat hurcoló katonák, sőt még a rendkívüli képességekkel megáldott kelet-afrikai kikuyu és luo nőket is túlszárnyalják, akik a fejükön kiegyensúlyozva viszik a hatalmas súlyokat. A nepáliak titkát egy belga egyetem, az Université Catholique de Louvain kutatói igyekeztek kideríteni. Eredményeikről a Science magazin eheti számában számoltak be. A csapat Norman Heglund fiziológus vezetésével vágott neki a Mount Everest közelében található Namcse városának. Az ottani hordárok a város heti vásárából szállítják a különböző árukat egy namlónak nevezett fejhevederrel felszerelt kosár segítségével. Heglund 96 férfi és 17 női teherhordót mért le teherrel és teher nélkül. A férfiak átlagban nagyobb terhet cipeltek testsúlyuknál, a legnagyobb teljesítmény egy a súlyának 183%-át vivő hordáré volt. A nők többnyire saját testsúlyuk 70%-át szállították. A csapat nyolc hordárt kért meg, hogy járkáljanak egy 51 méteres szakaszon különböző sebességgel és súlyokkal, miközben folyamatosan mérték oxigénfogyasztásukat és szén-dioxid-termelésüket. A nepáliak rendkívüli metabolikus hatékonysággal szállították a terheket, a mérések alapján sokkal jobban teljesítettek a kelet-afrikai nőknél, nem is beszélve a kutatókból alkotott kontroll csoportról. Heglund szerint maximálisan kihasználják teherbíró képességeiket. A kutatók arra számítottak, hogy a nepáliak az afrikaiakhoz hasonló ingajárásos módszert alkalmazzák a fejükhöz szíjazott kosarak cipeléséhez, azonban bebizonyosodott, hogy a nepáliak járása egy fikarcnyival sem különbözik az általunk is gyakorolttól. Heglund szerint a különbség számos tényező kombinációjából adódik, elsőként a szinte kizárólag rizsből álló étrendet említve meg. A magas szénhidrát-bevitel hatékony szén-dioxid-termelést tesz lehetővé az oxigénfogyasztáshoz képest. Egy fehérjében gazdag étrenddel lehetetlen ilyen fokú metabolikus hatékonyság elérése. Másodsorban a hordárok elég alacsonyak. A kísérletben részt vett alanyok átlagos magassága 160 centiméter, emellett idejüket, pirkadattól alkonyatig lassú, óránkénti 2 kilométer körüli sebességű sétával töltik, melyekbe sűrűn iktatnak pihenőket. Kis súlyokkal egyébként a nepáliak és az afrikaiak hatékonysága megegyezik, azonban minél nagyobb a teher, úgy kerülnek egyre inkább előtérbe a nepáli hordárok. ********************************************************************************************************
Műanyag olajjal a járművek gazdaságosságáért
2005. június 17. Richárd Balázs Egy szép napon műanyag üdítős flakonjaink szolgálhatnak autónk kenőanyagául, állítják az amerikai Chevron és a Kentucky Egyetem kutatói, akiknek laboratóriumi körülmények között már sikerült a műanyaghulladékot kenőolajjá alakítaniuk. Nem csupán a forrás, de a belőle nyert anyag hatékonysága is érdekes, mivel a polietilén-származék olajok segítenek az üzemanyag takarékosság növelésében és az olajcserék gyakoriságának csökkentésében. Az Amerikai Kémikusok Egyesületének Energy & Fuels című szaklapjában július 20-án megjelenő tanulmány szerzője, Stephen J. Miller, a Chevron Energy Technology szaktanácsadó tudósa szerint a technikának jelentős környezeti hatásai is lehetnek. Az amerikaiak évente körülbelül 25 millió tonna műanyagot használnak el, melyből azonban csupán 1 millió tonnát hasznosítanak újra, a maradék a szeméttelepek földjében végzi. Az arány nálunk, Európában is hasonló lehet. Több kutatócsoport próbált már műanyag újrahasznosításból üzemanyagot előállítani, azonban a kereskedelmi érdeklődés igen mérséklet volt. A legtöbb műanyag polietilén, melyről a Chevron és a Kentucky Egyetem bebizonyította, hogy hő alkalmazásával lebontható egy viaszra, ami kiváló minőségű kenőolajjá alakítható. A laboratóriumi kísérletekben alkalmazott műanyag közel 60 százalékát sikerült a megfelelő molekuláris tulajdonságú viasszá alakítani, melyet további folyamatokkal a motorban vagy a sebességváltóban alkalmazható kenőanyaggá dolgoztak át. Az így kapott olaj olyan jó minőségű, hogy elősegítheti az autógyártók számára előírt üzemanyag-takarékossági előírások elérését, tette hozzá Miller. A tanulmányban alkalmazott átalakítási folyamatot a Chevron már szabadalmaztatta, és a kereskedelemben is alkalmazzák a viaszos petróleumszármazékok esetében. Forrás: www.sg.hu
|