Reversi
A játék leírása
A Reversi, vagy más néven Othello, stratégiai játék, amely egy 8x8-as
négyzethálós táblán játszódik. A bábuk két színűek, a játékosok
felváltva raknak le - természetesen a saját színükből - egyet-egyet.
Fehér lépett utoljára, piros következik
A lehetséges helyeket sárga körök jelölik
Piros a zöld nyíllal jelölt mezőre rak, így elnyeri a sárgával jelölt korongokat.
|
A játékos a saját színét közvetlenül ellenséges szín mellé helyezheti
csak, méghozzá olyan módon, hogy a lerakott saját színtől
vízszintesen, függőlegesen, vagy átlósan kiindulva folytonosan az
ellenség színei, majd azután legalább egy saját színű bábu legyen
található. Lépés után a lerakott bábutól kiindulva az összes
folytonos, ellenséges színű, saját színnel zárt mező, a játékos saját
színére változik.
A játék célja az, hogy mikor a játék véget ér - a tábla betelt, tehát
nincs több lépéslehetőség - a játékos saját színéből több legyen a
táblán, mint az ellenfél színéből.
A játék folyamán négy speciális állás is kialakulhat:
- az egyik fél összes saját figurája elfogy; ilyenkor a játékos
veszít, a játék véget ér
- a játékos sehova sem tud lépni, mivel egy mezőt sem tud átszínezni;
ilyenkor nem léphet, ismét az ellenfél lép
- a tábla még nincs tele, de egyik fél sem tud lépni; ilyenkor a játék
véget ér, és az nyer, akinek több színe van aktuálisan a táblán
- a játék végén mindkét játékosnak 32 színe van a táblán; ilyenkor a
játék döntetlen
Stratégia
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy megpróbálják minden lépésnél a
legtöbb mezőt a saját színükre változtatni. Ez hibás megközelítés,
mivel a "végelszámolás" a játék végén történik, és gyakran az utolsó
1-2 lépésben is jelentős változásokat lehet elérni a táblán.
Sok stratégia lehetséges, de jellemzően cél a sarkok, illetve a
legszélső mezők megszerzése. A sarokba került bábu színét
megváltoztatni már nem lehet, és innen remek "támadásokat" lehet
indítani.
Ezzel együtt természetesen cél, hogy meggátoljuk az ellenfelet ezen
mezők megszerzésében, illetve olyan lépésre kényszerítsük, ahonnan
kiindulva mi tudjuk ezeket a fontos mezőket megszerezni. Ezt például
úgy lehet elérni, hogy megpróbáljuk lecsökkenteni azon mezők számát,
ahová az ellenfél rakhat, így rákényszeríthetjük a számára kedvezőtlen
lépések sorozatára. (Az ellenfél lépéseit annyira korlátozni lehet,
hogy mindig csupán egy mező lesz, ahová léphet.)
A sarkoktól átlósan egy lépésre lévő mezőkre helyezett bábu szinte
mindig annak a saroknak az elvesztését jelenti, ezért ezt a lépést
érdemes elkerülni (ha lehet).
|