Tartalomjegyzék
A napló közvetlen linkje: http://teveclub.hu/naplo/151603
|
A kárhozat útja
A kárhozat útja Sam Mendes az Amerikai szépséggel valami lenyűgöző stílust keltett újra életre a mozifilmekben, melyet már a filmvilág nagyiparosai réges-rég kigyomláltak: az igényes teatralitás keverését a film dimenziói adta lehetőségekkel. Ez nem meglepő, mivel Mr. Mendest Anglia legelismertebb színházi rendezői közt tartják számon, és van egy csírázó érzésem, miszerint eljön majd az idő mikor majd egy lapon emlegethetjük a filmek fénykorának klasszikus, és sajnos már elhunyt virtuózaival. Második alkotása egy 1931-ben játszódó jellegzetes gengsztertörténet, melynek legfontosabb lényegi eleme az apa-fiú kapcsolatok. A maffiafőnöknek John Rooneynek (Paul Newman) két fia van: a sajátja, Connor (Daniel Craig), aki forrófejűségével csak árt mintsem használ az üzleteknek, és egy fogadott, Michael (Tom Hanks), akit jobban szeret, mint a vérszerintit. Testvéri féltékenységtől vezérelve Connor kivégezteti Michael családját, akinek csak az idősebbik fia marad életben. Menekülniük kell, mivel Rooney képtelen volt saját vére ellen fordulni, de tudja, hogy Michael bosszút esküdött ellenük. Nagy szerencsénkre Mendes semmit sem bízott a véletlenre, ezért első filmje alkotógárdáját (kivéve a színészeket) újra összeverbuválta. Úgy vélem mindközül a legfontosabb a zseniális operatőr, Conrad L. Hall, aki ismét maradéktalanul tökéletes képi világot teremtett. Az ő segítségével Mendes megalkotta az utóbbi idők legstilizáltabb, legjobban megrendezet filmjét, amire már igen nagy szükségük volt az igényességet megkövetelő nézőknek. Tökéletes beállítások, hideg profizmus, és felkavaró atmoszféra. A legerőszakosabb részekben sem a vér dominál, hanem az operatőr diszkréten esztétikus távolságtartásának köszönhetően a fedett, áttetsző képek, páratlan ügyességű, ötletes, viszont elegáns megoldások. Ezen késporok közben az akcióra éhező nézőkkel mit sem törődve a hangeffektusokat kíméletlenül háttérbe szorították, helyettük Thomas Newman lágy szólamai festik szebbé jeleneteket. Bár a munka dandárját a rendező végezte, mindezt derékba törte volna a színészi esetlenség, ami elmarad, mivel Tom Hanks példátlan tehetséggel játssza a zord, hűvös gyilkost és apát, aki hat hétig tartó menekülése majd bosszúhadjárata közben most először foglalkozik igazán fiával, neveli férfivá. Mellesleg a fiú (szintén Michael) a történet narrátora, az ő szemén keresztül láthatjuk ezt a kegyetlen maffiavilágot. Max Allan Collins biblikus alapú, Káin és Ábel, illetve Ábrahám és Izsák történetére asszociáló, azt a gengsztervilágba áthelyező regényének adaptációja ez. Kárhozat megváltás nélkül. Egy teológiai tézis szerint fölösleges azon serénykedni, hogy halálunk után a poklot jól elkerülvén a mennybe jussunk, mivel se menny se pokol abban a bizonyos transzcendens valójában nem létezik. Itt vannak a földön. Itt velünk. Magunk teremtjük meg őket, és csak rajtunk áll melyiket választjuk. Ők választottak. A megváltás reménye pedig hiába él, elmarad.
|