Tartalomjegyzék
A napló közvetlen linkje: http://teveclub.hu/naplo/151603
|
A.I.-Mesterséges értelem
A.I. - Mesterséges értelem
Az érzelmekkel feltüzelt robotgyermek történetét Stanley Kubrick szerette volna filmre álmodni, ezzel zárva le rendezői pályafutását. Ám a termék túlélte mesterét. Így mind a forgatókönyv megírása, mind a rendezői tevékenységek elvégzése Steven Spielberg álomgyáros munkabírását és fantáziáját tesztelte le.
Nehéz helyzetben találja magát a kritikus, amikor a Mesterséges értelemről kell írnia. Hiszen ez az a film, amit nem kritizálni, sokkal inkább elemezni kellene. Ám egy jó filmelemzés elengedhetetlen előfeltétele, hogy a hallgatóság is birtokában legyen eme vizuális élménynek. Ezért egyelőre maradjunk a bírálatnál. Az alapgondolat már remekül előkészíti a konfliktushelyzetet, hiszen:
- David (Haley Joel Osment) nem tehet róla, hogy csak egy robot
- Monica (Frances O´Connor) hibás döntést hoz, mert anya, és nem tud gyermek nélkül élni
- végül Spielberg nem tehet róla, hogy szeret néhol szentimentális, néhol elgondolkodtató, néhol pedig mesélő lenni.
Ám az E.T. a földönkívülin megedződött rendező olyan módon manőverezik velünk a mese, a valóság és az érzelmek között, hogy azt a Grimm testvérek is megirigyelhetnék. S holott ez egy óriási előnye filmünknek, ám ez marad a hibája is. Mert hiába rémiszt, hökkent meg, hiába szökik könny a szemembe, és hiába kezdem el sajnálni a történet szereplőit, mindig eszembe jut, hogy ezek csak robotok. S hogy a lényegi mondanivaló éppen a megkülönböztetés és a kiközösítés ellen szól, itt kezdődnek a problémák. Hiszen az igazság fáj. A történet a közeli jövőben játszódik. A Földön az emberiség száma globális katasztrófák miatt igencsak megcsappant, ezért robotokat alkalmaznak egyes munkafolyamatok elvégzésére. A világ azonban az üzletről, az üzlet pedig a pénzről, sőt, a még több pénzről szól, ezért a technikát tökéletesítik. Így jelennek meg az örömszerző, majd később az érző, szerető gyermekrobotok is. Ez utóbbi prototípusának a tesztelésére a fejlesztő cég egyik alkalmazottját és feleségét kérik fel, mivel saját gyermekük kómában fekszik, és felépülésére semmi esély. Ám figyelmeztetik őket: az érzelmi program aktiválása után a robotot nem lehet visszaállítani gyári állapotára. Megunása esetén a robotbontóban a helye. Ahogyan az lenni szokott, David szolgálatba állítása után a házaspár igazi gyermeke is talpra áll, így megkezdődik kettejük között a verseny a szülői szeretetért. S bár az anyában ez a tény óriási lelki gyötrődést okoz, mégis megszabadul fogadott fiától, de “életben” hagyja. Így a gyermeknek magától kell megtalálnia a helyét, az életcélját a világban, amely nem is lehet más, mint hogy hús-vér gyermekké váljon. Sajnos a fordulatok néha nem túl eredetiek, mindezek ellenére a jövőbeli Pinokkió kalandjait mindenkinek csak ajánlani tudom, hiszen minden egyes kockája mestermunka. Azok számára kihagyhatatlan, akik:
- szeretik Spielberg munkáit
- szeretik az érzelmes filmeket
- szeretnek elgondolkodni
- szeretik a katarzist
Tehát azoknak, akik szeretik a jó filmeket. Befejezésként pedig frappánsabb szavakat nem találok Gigolo Joe utolsó szavainál. Én vagyok. Én voltam.
|